Ik werk op de buitenschoolse opvang bij MIK kinderopvang. Elke dag met een vaste groep kinderen, vaste collega’s en een heleboel lol, chaos, grapjes en leermomenten. Maar naast mijn werk op de groep ben ik ook UX- en SEO-specialist. Dat betekent dat ik websites bekijk op hoe gebruiksvriendelijk en goed vindbaar ze zijn – of ze voor bezoekers doen wat ze moeten doen.
En zo kwam ik op het idee om de website van MIK, waar ik dus zélf op sta, eens door die bril te bekijken. Open, eerlijk en met liefde voor het vak én de organisatie.
Wat ouders willen weten – en wat ze nu wel of niet vinden
Tijdens intakegesprekken hoor ik eigenlijk altijd dezelfde vragen:
Wat doen de kinderen precies op een dag? Hoe ziet de structuur eruit? En moet ik eten meegeven?
(Die laatste is trouwens een misverstand – nee, dat hoeft niet. We verzorgen dat zelf. En we maken er vaak iets leuks van: soep koken, wraps maken, fruit snijden. Het zijn kleine dingen, maar ze zeggen veel over de sfeer.)
Toch zie ik zulke informatie niet direct terug op de website. Terwijl dat juist de dingen zijn waar ouders op letten. Die kleine geruststellingen. Praktisch, maar ook gevoelsmatig.
Wat goed gaat op de MIK website
De kinderopvang website van MIK is op het eerste gezicht heel prettig om te gebruiken:
Je kunt snel vinden wat je zoekt. De navigatie is duidelijk en overzichtelijk.
Het design voelt vriendelijk en rustig – dat past bij wie we zijn.
Op mobiel is de site goed leesbaar. Alles schaalt netjes mee. Je hoeft niet in of uit te zoomen.
En dat zorgt ervoor dat ouders makkelijk door de informatie kunnen scrollen. Zeker als je net in die oriëntatiefase zit, is dat fijn.
Maar er mist ook iets – het echte verhaal
Wat ik vooral mis, is het menselijke.
Er staat nergens een quote van een ouder. Geen video van een medewerker. Geen kinderstem, geen verhaal. En dat vind ik zonde.
Want ik maak zóveel bijzondere momenten mee.
Zoals een kind dat wekenlang huilde bij het afscheid en ineens op een ochtend binnenkomt met een grote glimlach. Of een kind dat iets geks zegt – “Dat zegt mama altijd!” – en je ineens beseft hoeveel ze meekrijgen.
Als ouders zulke verhalen zouden horen of zien op de site, dan zouden ze MIK beter begrijpen. Niet alleen wat we doen, maar wie we zijn.
Wat ik zou willen zeggen in zo’n video?
“De kinderen zijn een spiegel van jezelf. Ze zijn eerlijk, nieuwsgierig en willen alles in twee seconden leren. Maar ze zijn ook op zoek – naar aandacht, naar houvast, naar connectie. En daar mag jij als pedagogisch medewerker elke dag aan bijdragen. Dat is goud waard.”
Kleine technische dingen, grote impact
Vanuit mijn SEO-bril viel me op dat de mobiele versie van de site iets trager is dan je zou verwachten. Volgens Google PageSpeed Insights duurt het gemiddeld 5,7 seconden voordat de belangrijkste content zichtbaar is. Voor ouders voelt dat als wachten. En op mobiel – waar alles snel moet – haakt men dan sneller af.
Ook de knoppen mogen wat meer opvallen. Ze zijn mooi ontworpen, dat zeker, maar een knop moet ook zeggen: “Klik hier, dit is belangrijk.” Nu vallen ze soms een beetje weg in het geheel.
Wat je online niet ziet, maar wel elke dag voelt
In de vakanties hebben we soms 40 kinderen op één locatie. Dan zijn we aan het rennen, organiseren, lachen, pleisters plakken, fruit snijden, naar buiten, naar binnen, weer naar buiten.
En aan het eind van de dag? Dan ploffen wij voor saus op de bank. Helemaal leeg.
Maar wél met een voldaan gevoel, want de kinderen hebben een topdag gehad.
Dat soort energie zie je nu nog niet terug op de website. Terwijl dát precies is wat ouders willen voelen.
Conclusie – het mag persoonlijker
De MIK kinderopvang website is overzichtelijk, vriendelijk en praktisch. Maar hij mag menselijker. Er mist warmte, herkenning en vertrouwen. Ouders kiezen niet alleen met hun hoofd – ze kiezen met hun gevoel.
En als UX-specialist weet ik: juist dat gevoel kun je online wél overbrengen. Met verhalen, beelden, mensen.
Geef jouw kinderopvangsite een likje Linda
Een eerste indruk maak je maar één keer. Ook online.
Dus: heb je een kinderopvang en wil je het gelijk goed doen?
Bel me. Mail me. Gooi een papieren vliegtuigje.
Of beter nog: geef je site een likje Linda. 😄
Meld je aan en wie weet bij jij het volgende bedrijf dat ik kan helpen met een audit!
Liever persoonlijk contact, maak via whatsapp even een afspraak. Bij de kindjes bellen is niet zo fijn voor hun welverdiende aandacht.
Samen groeien? Word ook collega bij MIK
Werk je graag met kinderen, heb je energie voor tien (of dertig 😉) en wil je elke dag bijdragen aan spelenderwijs leren?
Dan pas jij misschien wel perfect bij MIK. Wij zoeken regelmatig nieuwe collega’s die met hart en humor op de groep staan.
👉 Nieuwsgierig? Neem een kijkje op https://werkenbijmikenpiwgroep.nl/ en wie weet drinken we binnenkort samen koffie – tussen het voetballen, hutten bouwen en fruit snijden door.